sobota, maj 11, 2024
poniedziałek, 15 październik 2012 14:51

10 najgorszych dźwięków Wyróżniony

Napisane przez as
10 najgorszych dźwięków fot. sxc.hu /schleicher

Naukowcy odkryli dziesięć najprzykrzejszych dla ucha dźwięków. Niektóre z nich są naprawdę zaskakujące – zobacz, co wywołuje najgorsze dreszcze i skąd się one biorą!

Wszyscy pamiętamy ten ból – skrzypienie kredy na tablicy lub pocieranie styropianu… Ciarki gwarantowane! Czy u wszystkich? Postanowili to sprawdzić badacze z Newcastle University w swoim badaniu naszych reakcji na nieprzyjemne dźwięki.

Grupa ochotników (która niewątpliwie szybko pożałowała swojej decyzji) została potraktowana 74 różnymi dźwiękami. Następnie zadaniem badanych było ocenić dźwięki od najmniej do najbardziej przyjemnych. Oto lista dziesięciu rzeczy powodujących najgorsze ciarki na świecie:

1.Nóż na butelce

2.Widelec na szkle

3.Kreda na tablicy

4.Linijka na butelce

5.Paznokcie na tablicy

6.Krzyk kobiety

7.Szlifierka kątowa

8.Pisk hamulców rowerowych

9.Płacz dziecka

10.Wiertarka

Prawdziwa symfonia grozy. Jednak naukowcy nie poprzestali na samej klasyfikacji – postanowili dociec dlaczego słysząc te dźwięki marzymy o tym, by błyskawicznie znaleźć się gdzie indziej. Podczas gdy ochotnicy słuchali świdrujących pisków i skrzeków, badacze użyli technik obrazowania mózgu by sprawdzić ich aktywność neuronalną. Odkryli, że dźwięki z zakresu od 2000 do 5000 Hz pobudzają obszar mózgu zwany ciałem migdałowatym. Ciało migdałowate odpowiedzialne jest za regulowanie emocji, a szczególnie strachu.

To nie jedyne zaskakujące wnioski – z badania wynika, że najprzyjemniejsze dla ludzkiego ucha są śmiech dziecka, dźwięk płynącej wody, oklaski oraz… towarzyszący piorunom grzmot. Trzy pierwsze można zrozumieć, ale trudno wytłumaczyć entuzjazm z powodu nadchodzącej burzy… chyba że udało nam się wypchnąć za drzwi człowieka z nożem i butelką.