sobota, maj 04, 2024
Follow Us
czwartek, 28 luty 2013 15:34

Wzrost mimo niesprzyjającego otoczenia Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Wzrost mimo niesprzyjającego otoczenia Fot. Biedronka

W 2012 roku popularna sieć sklepów wzmocniła swoją wiodącą pozycję na rynku, pozostając głównym źródłem rozwoju i rentowności jej portugalskiego właściciela.

Mimo spadku konsumpcji w Portugalii i spowolnienia gospodarczego w Polsce, skonsolidowana sprzedaż Grupy Jerónimo Martins (JM), właściciela Biedronki, wzrosła w roku 2012 o 10,5 proc. do 10,9 mld euro. Sprzedaż netto sieci sklepów Biedronka w zł wzrosła o 17,9 proc. - do 28,1 mld zł (6,7 mld euro). W tym roku – jak zapewnił na konferencji prasowej Tomasz Suchański, dyrektor generalny Biedronki – powinien także nastąpić dwucyfrowy wzrost sprzedaży całkowitej w tej firmie. I to w sytuacji, gdy w całej gospodarce w br. trudno będzie mówić o stabilizacji.

W roku 2012 sprzedaż LFL (porównywalna) sieci Biedronka wzrosła o 6,4 proc. Wielkość jej sprzedaży stanowiła około 62 proc. całkowitej sprzedaży Grupy JM. W ub.r. otwarto 263 sklepy Biedronka i dwa nowe centra dystrybucyjne. W tym czasie dokonano zmiany układu sklepów. Zmiany aranżacji w ponad 1700 placówek zostały zakończone w październiku ub.r. Wyeksponowano artykuły świeże, takie jak owoce i warzywa, pieczywo, nabiał, świeże mięso i ryby. Obecnie ponad 90 proc. produktów spożywczych w sieci pochodzi od polskich dostawców; odsetek ten sięga niemal 100 proc. w przypadku mleka, nabiału i pieczywa.

W 2012 r. uruchomiono dwa nowe Centra Dystrybucyjne i 263 nowych sklepów. Na koniec roku sieć liczyła 2125 sklepów. Szybką ekspansję wsparło przeznaczenie na rozwój sieci kwoty 398 mln euro, stanowiących 85 proc. budżetu inwestycyjnego Grupy JM. W ub.r. Biedronka po raz pierwszy zanotowała 1 mld wizyt w swoich sklepach, a także osiągnęła pozycję czwartej co do wielkości firmy w Polsce i trzeciej najbardziej wartościowej polskiej marki.

- Wyniki Biedronki wyróżniają się na tle rezultatów osiąganych przez inne podmioty z branży. Dlatego, mimo trudnego otoczenia gospodarczego, pozwalają nam z optymizmem spoglądać na bieżący, 2013 r. Rozwijając sieć i ofertę, chcemy być jeszcze bliżej naszych klientów i lepiej spełniać ich oczekiwania. Ponieważ wyniki potwierdzają, że sprawdza się nasza długoletnia strategia, jej główne filary pozostają niezmienne. Wysoka jakość i niskie ceny na co dzień to nasza stała oferta dla klientów. Z naszą ofertą jesteśmy obecni już w ponad 800 miejscowościach i dalej dążymy do zrealizowania celu, jakim jest sieć 3000 sklepów w 2015 r. – podkreśla dyr. Suchański.

Wyniki uzyskane przez Biedronkę w 2012 r. potwierdzają znaczącą rolę działalności w Polsce jako głównego źródła wzrostu całej Grupy Jeronimo Martins. Obroty sieci Biedronka w 2012 r. stanowiły ok. 62 proc. całkowitych obrotów Grupy. Polska sieć pozostaje więc największym strategicznym priorytetem inwestycyjnym Jeronimo Martins. W 2013 r. Grupa planuje zainwestować od 650 do 700 mln euro, z czego około 70 proc. w Biedronkę.

{jumi [*9]}

a