Testy polegały na sprawdzeniu, jak działa system sterowania ruchem kolejowym, budowany obecnie na Centralnej Magistrali Kolejowej przez firmę Thales. Pociąg złożony z trzech wagonów oraz lokomotywy Husarz testował system na odcinku Psary-Zawiercie, próbując przekroczyć prędkość, która jest przypisana do danego odcinka.
Pierwszy test polegał na próbie przekroczenia 200 km/h. Rozpędzony przez lokomotywę Siemensa EU 44 „Husarz" skład osiągnął prędkość 201 km/h, po czym system zareagował i automatycznie wyhamował pociąg. Druga próba polegała na zaprezentowaniu możliwości lokomotywy i swobodnym przekroczeniu 200 km/h – co udało się z powodzeniem. Była to tzw. jazda na odpowiedzialność maszynisty.
– Wyposażenie lokomotyw i infrastruktury trasy kolejowej CMK w system ETCS poziomu pierwszego umożliwi poruszanie się pociągów z prędkościami przekraczającymi dotychczas obowiązującą barierę 160 km/h – powiedział Paweł Przyżycki z Thales Polska. Wyjaśnił, ze maszynista, dzięki zamontowanym na pojeździe urządzeniom pokładowym systemu ETCS oraz specjalnym wyświetlaczom, może na bieżąco kontrolować przebieg trasy, w tym przede wszystkim ograniczenia, pomimo dużej prędkości, która uniemożliwia zwykłą obserwację znaków kolejowych. W ten sposób znacząco podnosi się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Według wiceministra infrastruktury Andrzeja Massela, testy systemu ETCS wypadły pomyślnie. Wiceminister zapowiedział, że do końca 2011 roku zostanie zakończone instalowanie urządzeń ETCS, czyli tzw. balis na 224 kilometrach CMK między Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem.
System ETCS poziom 1 jest narzędziem do kontroli szybkości. Składa się głównie z komputera sterującego i urządzeń do pomiaru odległości umieszczonych w lokomotywie. Dzięki nim maszynista odbiera sygnały z tzw. balis, które są umieszczone w torze co kilkaset metrów. System pozwala na zatrzymanie pociągu, gdyby maszynista przeoczył sygnalizację stop.
{jumi [*9]}