środa, maj 08, 2024
Follow Us
sobota, 21 kwiecień 2012 18:24

Warszawa bez Marszałkowskiej Wyróżniony

Napisane przez Piotr Małagocki
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Warszawa bez Marszałkowskiej fot. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

 

W zwiazku z budową II linii metra w poniedziałek, 30 kwietnia, rozpocznie się wprowadzanie nowej organizacji ruchu w rejonie skrzyżowania ul. Marszałkowskiej z ul. Świętokrzyską. Wprowadzane zmiany zaczną w pełni obowiązywać 2 maja i potrwają do połowy września.

W tym czasie zbudowany zostanie strop stacji Świętokrzyska dla II linii metra, torowisko w ul. Marszałkowskiej przejdzie remont, a na pl. Defilad powstanie Strefa Kibica na EURO 2012. W trakcie 4,5-miesięcznego zamknięcia inżynierowie budujący metro oprócz stropu wybudują łącznik między starą a nową stacją „Świętokrzyska”. Przebudują też w niezbędnym stopniu istniejące pod skrzyżowaniem instalacje: magistralę ciepłowniczą, sieci wysokiego napięcia, wodociągową i gazową. Do połowy września w rejonie ul. Marszałkowskiej powinny powstać również ściany szczelinowe do budowy przyszłej hali odpraw stacji II linii podziemnej kolejki.

Parkingi na Marszałkowskiej

Od środy, 2 maja 2012 r., zamknięty zostanie przejazd przez skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej ze Świętokrzyską. Ograniczenia w ruchu obejmą odcinek ul. Marszałkowskiej od ul. Królewskiej do ronda Dmowskiego. Od Alej Jerozolimskich do ogrodzenia budowy na wysokości ul. Moniuszki czynny będzie tylko jeden pas ruchu. Przed budową wytyczona zostanie zawrotka, która umożliwi przejazd na drugą jezdnię ul. Marszałkowskiej (także jeden pas ruchu) i powrót do ronda Dmowskiego. Na wyłączonych z ruchu fragmentach jezdni ul. Marszałkowskiej powstaną parkingi oraz dodatkowe przejścia dla pieszych. Przejezdne pozostaną ulice Widok, Złota, Sienkiewicza. Kierowcy powinni być szczególnie czujni na ul. Widok, która będzie miała odwrócony kierunek ruchu – samochody pojadą nią w kierunku ul. Kruczej.

Podobnie będzie wyglądał ruch po północnej stronie ul. Świętokrzyskiej. Na odcinku ul. Marszałkowskiej od ul. Królewskiej do ogrodzenia placu budowy na wysokości ul. Rysiej przejechać będzie można po jednym pasie w każdą stronę. Również tu przed placem budowy powstanie zawrotka umożliwiająca przejazd na drugą jezdnię ul. Marszałkowskiej i powrót do ul. Królewskiej. Na wyłączonych z ruchu fragmentach jezdni będą zorganizowane parkingi oraz dodatkowe przejścia dla pieszych. Przejezdna pozostanie ul. Rysia.

Nowe trasy komunikacji miejskiej

W nocy z 1 na 2 maja wyłączony będzie również ruch tramwajowy w ul. Marszałkowskiej. W czasie wyłączenia ruchu na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej na trasy objazdowe zostaną skierowane linie tramwajowe 4 i 15. Będą kursowały al. Jana Pawła II. Linia 16 zostanie przywrócona na swoją trasę podstawową i z ul. Woronicza będzie dojeżdżała do pętli na Żeraniu przy ul. Jagiellońskiej. Dwie linie zostaną zawieszone – 18 i 35. W ich miejsce uruchomione zostaną tramwajowe linie zastępcze 40 i 74.

Objazdami pojadą linie autobusowe: 107, 151 i 171. Zamknięty odcinek ominą one ulicami: Kredytowa – Jasna/Szpitalna – Mazowiecka (107), Królewska – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat (151) i pl. Grzybowski – ul. Emilii Plater (171). Linie 127 i 520 zostaną podzielone. Będą kursowały na trasach skróconych, a na odcinkach, z których zostaną wycofane, zostaną zastąpione przez nowo uruchamiane linie: 227 i 522. Uruchomiona zostanie też nowa linia 316, która wzmocni komunikację na Trakcie Królewskim. Niewielkiej korekcie ulegnie również trasa linii 519.

Zmienią się również trasy kilku linii nocnych. Linie N32, N35, N85, N38 i N88 po dojechaniu do pl. Zawiszy pojadą Al. Jerozolimskimi i Marszałkowską do przystanku Centrum, który zlokalizowany będzie przy ul. Marszałkowskiej między ul. Złotą a Sienkiewicza. Z kolei linie N42, N45 i N95 po wyruszeniu z pętli przy Dworcu Centralnym pojadą ul. Emilii Plater i Al. Jerozolimskimi do al. Jana Pawła II, którą dotrą do swoich podstawowych tras.

Uruchomiony zostanie również dodatkowy przystanek w ulicy Marszałkowskiej pomiędzy Alejami Jerozolimskimi a ulicą Widok (przed rotundą).

Inaczej na EURO 2012

Organizacja ruchu na ul. Marszałkowskiej po południowej stronie ul. Świętokrzyskiej zmieni się na czas EURO 2012 - będzie tam wówczas działać strefa kibica. Montaż pierwszych związanych z nią instalacji rozpocznie się pod koniec maja. Po zakończeniu piłkarskich mistrzostw i rozebraniu strefy, prace na Marszałkowskiej rozpoczną Tramwaje Warszawskie. Do połowy września tramwajarze wyremontują torowisko od ul. Królewskiej do ronda Dmowskiego.

Zmiany w Śródmieściu

Zamknięcie przejazdu przez skrzyżowanie wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu także na kilku innych skrzyżowaniach. Kierowcy jadący ul. Marszałkowską z południa na rondzie Dmowskiego będą musieli zjechać w Aleje Jerozolimskie – w lewo będą dwa pasy ruchu, w prawo jeden. Dalej, w ul. Marszałkowską, będzie prowadził tylko jeden pas ruchu.

Na skrzyżowaniu al. Solidarności z al. Jana Pawła II wydzielony będzie pas do skrętu w lewo, z al. Solidarności w al. Jana Pawła II w kierunku Mokotowa. Także na pl. Bankowym wprowadzone będą zmiany ułatwiające poruszanie się ulicami objazdowymi. Pojawią się tam dwa nowe odrębne pasy ruchu: na ul. Andersa do skrętu w prawo w al. Solidarności (w kierunku Woli) oraz w al. Solidarności do skrętu w lewo w ul. Andersa (w kierunku Żoliborza).

Kolejne skrzyżowanie na którym kierowcy powinni spodziewać się zmian w organizacji ruchu to krzyżówka Marszałkowska/Królewska. Do jazdy ul. Marszałkowską w kierunku zamkniętego skrzyżowania z ul. Świętokrzyską pozostanie tu jeden pas ruchu, pozostałe nakażą skręt w lewo lub w prawo w ul. Królewską. Ulicami Królewską i Grzybowską kierowcy indywidualni będą mogli poruszać się bez ograniczeń pomiędzy al. Jana Pawła II a pl. Piłsudskiego, gdzie obecnie uprzywilejowany jest ruch komunikacji zbiorowej.

Wyłączony z ruchu odcinek ul. Marszałkowskiej można ominąć Alejami Jerozolimskimi, al. Jana Pawła II i al. Solidarności lub Wisłostradą i al. Solidarności. Objazd w samym centrum miasta prowadzi Alejami Jerozolimskimi, ul. Emilii Plater, Place Grzybowski i Królewską lub ul. Kruczą, Mazowiecką (w przeciwnym kierunku ul. Jasną) i Królewską.

Aktualne informacje dotyczące inwestycji, w tym także o organizacji ruchu i komunikacji miejskiej na bieżąco umieszczane będą na stronach internetowych ZTM: www.ztm.waw.pl i www.metro2.ztm.waw.pl.

 

 

 {jumi[*8]}

 

a