wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
piątek, 26 październik 2012 15:00

Tunel Wisłostrady otwarty przed świętami?

Napisane przez Tadeusz Bikk
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Prace zabezpieczające tunel Wisłostrady Prace zabezpieczające tunel Wisłostrady fot. R. Motyl

Tunel Wisłostrady został wzmocniony i jest już stabilny. W tej chwili trwa drugi etap prac zabezpieczających, który potrwa do 15 grudnia. Możliwe, że tunel zostanie otwarty dla ruchu jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia. Wszystko zależy od nadzoru budowlanego.

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk poinformował, że tunel został już wzmocniony, jest stabilny i nie podlega odkształceniom. Drugi etap prac zabezpieczających polega na budowaniu specjalnych ścian, które znajdą się po stronie południowej i północnej przyszłej stacji Powiśle. Dzięki temu możliwe będzie budowanie tunelu pod Wisłostradą i stworzenie rozwiązań, dzięki którym jednocześnie funkcjonować będą metro i tunel.
Prace budowlane zostaną zakończone 15 grudnia. Następnie nadzór budowlany będzie miał za zadanie dopuścić tunel do ruchu.
Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wyraziła nadzieję, że tunel zostanie otwarty jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia lub na początku przyszłego roku. Według niej opóźnienia związane z awarią nie obciążają budżetu miasta. Koszty naprawy to sumy rzędu kilkunastu milionów złotych, a nie miliardów. Szkody zostaną pokryte z ubezpieczenia.
Stołeczny ratusz zapewnił też, że żaden fragment Wisłostrady nie zostanie wyburzony w celu naprawienia szkód. Tymczasem to właśnie wynikało z raportów dotyczących awarii na stacji Powiśle. Jednak władze miasta i metra dementują te pogłoski. Jerzy Lejk stwierdził, że o sposobach zabezpieczania tunelu zadecydowano na podstawie ekspertyz niezależnych ekspertów.
Nie wiadomo jednak, czy podczas dalszej budowy II linii metra nie będzie miała miejsca kolejna awaria. W takich warunkach geologicznych osunięcie się gruntu jest możliwe.
Dr inż. Wojciech Grodecki z Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej badał przyczyny awarii. Zauważył, że w dzienniku budowy na kilka dni przed awarią przy badaniu kolumn, które zapewniały szczelność gruntu, odnotowano wypływ wody. Fakt ten jednak zlekceważono i kontynuowano prace. Wypływ odnotowano po stronie wschodniej, a do awarii doszło po drugiej stronie. Można było jednak na podstawie jednego wypływu zastanowić się nad szczelnością drugiej strony.
Stacja metra Powiśle została zalana w nocy z 13 na 14 sierpnia. Woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty. Problemy pojawiły się także przy budowie stacji Świętokrzyska. Na początku października doszło tam do osunięcia gruntu, co spowodowało ewakuację ponad 100 osób z dwóch budynków.
19 października prezes Metra Warszawskiego zapewniał, że mimo awarii termin zakończenia inwestycji się nie zmieni – będzie to październik 2013 roku. W II linię metra wsiądziemy najpewniej w 2014 roku. Czy te obietnice uda się utrzymać?

{jumi [*8]}

a