Parlament zdecydował, że część dodatkowej przestrzeni kabiny musi być użyta, aby pozbyć się martwych pól, stworzyć strefę zgniotu i zapewnić, że piesi i rowerzyści nie są wciągani pod koła przy kolizji. Uratuje to setki ofiar wypadków, zmniejszy też zużycie paliwa i emisje zanieczyszczeń. Parlament domaga się, aby te ważne dla ochrony życia środki pojawiły się we wszystkich ciężarówkach sprzedawanych od 2022 roku. Po raz pierwszy Parlament wezwał również do wprowadzenia wiążących standardów efektywności paliwowej ciężarówek.
Obecne prawo o wymiarach ciężarówek wymusza, aby ciężarówki miały całkowicie płaskie nosy. To utrudnia poprawę bezpieczeństwa, ale też efektywności paliwowej. Kabina bardziej zaokrąglona wraz z klapkami z tyłu może obniżyć zużycie paliwa o 7-10 proc. Przy obecnych cenach paliwa oznacza to roczną oszczędność na paliwie 3000 euro rocznie (dla ciężarówki pokonującej 100 tys km).
Decyzja Parlamentu musi być poparta przez 28 krajów UE, na głosowaniu plenarnym w kwietniu, następnie nad projektem zagłosują państwa członkowskie.
Więcej informacji o tej deklaracji można znaleźć na: www.transportenvironment.org/publications/joint-declaration-safer-cleaner-lorries-now. Źródło: Instytut Spraw Obywatelskich (www.inspro.org.pl).