poniedziałek, kwiecień 29, 2024
Follow Us
piątek, 28 czerwiec 2013 10:37

Co warto wiedzieć przed wakacjami? Wyróżniony

Napisała
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Co warto wiedzieć przed wakacjami? http://tajlandia.thaitravelers.com

Jak uniknąć korków, wysokich opłat za telefon i cła za pamiątki? Co zrobić gdy przewoźnik zgubi nasz bagaż? Jakie ubezpieczenia warto wykupić? O tych oraz innych ważnych sprawach przy planowaniu letniego wypoczynku przypominają instytucje biorące udział we wspólnej akcji Przed wakacjami – co warto wiedzieć?

Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie UOKiK - wybierając się na zorganizowane wczasy najczęściej obawiamy się upadłości biura podróży, co zadeklarowała ponad jedna trzecia konsumentów (34,3 proc.). Coraz więcej Polaków czyta umowy przed wyborem biura podróży. Niestety, tylko co czwarty konsument wie, że prawo do reklamacji nieudanego wyjazdu dotyczy także ofert last i first minute. Ponadto zaledwie co dziesiąty turysta orientuje się ile ma czasu na zgłoszenie zastrzeżeń organizatorowi.

Blisko połowa (46,1 proc.) respondentów czyta umowy przed wyborem biura podróży i sprawdza, czy wszystkie zawarte w nich warunki są zgodne z prawem. Więcej osób niż przed rokiem wiedziało, że Rejestr klauzul niedozwolonych to lista warunków, które nie powinny znaleźć się w umowie zawieranej z przedsiębiorcą. Najczęściej kwestionowane jest ograniczanie odpowiedzialności touroperatora w sytuacjach takich jak opóźnienie samolotu czy zmiana hotelu.

Nadal niewielu konsumentów wie ile wynosi termin na złożenie reklamacji wadliwej usługi turystycznej. Zaledwie co dziesiąty badany (9,7 proc.) wiedział, że na reklamację nieudanej wycieczki ma 30 dni od dnia jej zakończenia. Zgubiony bagaż, brak obiecanego widoku na morze, gorszy standard hotelu, a nawet hałas w nocy – to przykłady problemów, które mogą być podstawą do złożenia reklamacji i żądania obniżenia ceny wycieczki. W oszacowaniu odszkodowania pomocna jest tabela frankfurcka. 24 proc. badanych wie, że wycieczkę kupioną w ofercie specjalnej można reklamować na takich samych zasadach jak w przypadku zapłacenia za usługę pełnej stawki.

W ramach wspólnej akcji "Przed wakacjami – co warto wiedzieć?" 33 instytucje, urzędy i organizacje na swoich stronach internetowych wspólnie informują m.in. o bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach ważnych do zapamiętania przed długim urlopem wypoczynkowym. Bez względu gdzie i jak spędzasz urlop - powinieneś znać swoje prawa. Dzięki wspólnej akcji wszystkich uczestników projektu znajdziesz potrzebne informacje, o których nie można zapomnieć przed wakacjami. Planujesz wakacyjny wypoczynek - poznaj swoje prawa. Informacji należy szukać na głównych stronach internetowych uczestników wspólnego projektu:

• Czego nie wiedzą turyści? – wyniki najnowszych badań oraz porady prawne dotyczące umów o świadczenie usług turystycznych – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów www.uokik.gov.pl
•  Bezpieczeństwo dziecka podczas wakacji - Rzecznik Praw Dziecka www.brpd.gov.pl
• O kąpieliskach w Polsce – Główny Inspektorat Sanitarny www.gis.gov.pl
• O czym pamiętać wysyłając swoje dziecko na kolonie czy obóz - Ministerstwo Edukacji Narodowej www.men.gov.pl
• O letniej edycji akcji Bezpieczna Woda oraz o tym Jak korzystać z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych? – Ministerstwo Sportu i Turystyki www.msport.gov.pl
• Jak młodzi mają chronić dane osobowe w czasie wakacji - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych www.giodo.gov.pl
• Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne - Rzecznik Ubezpieczonych rzu.gov.pl
• Jak korzystać z telefonicznych loterii i konkursów, aby ustrzec się przed wysokim rachunkiem telefonicznym - Urząd Komunikacji Elektronicznej www.uke.gov.pl
• O towarach spoza Unii Europejskiej zwolnionych z cła oraz o obowiązku podatkowym osób pracujących w czasie wakacji za granicą Ministerstwo Finansów www.mf.gov.pl
• O prawach pasażerów przed wejściem na pokład samolotu - Urząd Lotnictwa Cywilnego www.ulc.gov.pl
• Co warto wiedzieć przed i w trakcie podróży koleją, jakie prawa przysługują pasażerowi oraz czego może oczekiwać od przewoźnika - Urząd Transportu Kolejowego www.utk.gov.pl
• Jak sprawnie dotrzeć do celu i nie utknąć w korkach - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad www.gddkia.gov.pl
• Co odbiorca energii powinien wiedzieć przed wyjazdem na wakacje - Urząd Regulacji Energetyki www.ure.gov.pl
• Wademekum zachowań podczas burz, huraganów nawałnic - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej www.straz.gov.pl
• Jak spędzić wakacje w zgodzie ze środowiskiem - Ministerstwo Ochrony Środowiska www.mos.gov.pl
• O Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego - Narodowy Fundusz Zdrowia www.nfz.gov.pl
• O prawach konsumentów na terenie Unii Europejskiej we wszystkich środkach transportu (lotniczy, kolejowy, autokarowy i morski) – Europejskie Centrum Konsumenckie: konsument.gov.pl.

W akcji biorą także udział Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Warszawa, Wrocław i Szczecin.
www.uokik.gov.pl

{jumi [*6]}

 

a