Wydarzenie to było częścią sesji historycznej pt. „80-lecie gmachu BGK”, zorganizowanej wspólnie przez bank oraz Muzeum Powstania Warszawskiego. Uczestników sesji przywitał Prezes BGK Dariusz Daniluk, który przypomniał o kluczowej roli Banku w odbudowie i rozwoju gospodarczym w okresie II Rzeczpospolitej, jak również podkreślił szczególne znaczenie BGK obecnie jako jedynego banku państwowego w Polsce.
Wystąpienie wprowadzające wygłosił również Jan Ołdakowski – Dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego. O historii budynku opowiadali: historyk sztuki i krytyk architektury Jarosław Trybuś, historyk i varsavianista Jarosław Zieliński oraz Bronisław Hynowski, pracownik BGK, autor serii opracowań „Dzieje BGK”.
Plany dotyczące modernizacji gmachu przedstawił Andrzej Wrona, Dyrektor Departamentu Logistyki i Administracji BGK. W lipcu 2011 r. zakończyła się renowacja elewacji budynku, prowadzone są dalsze prace modernizacyjne wewnątrz budynku, wkrótce planowany jest montaż iluminacji świetlnej, pozwalającej w pełni wyeksponować walory architektoniczne budynku.
Popiersia Józefa Piłsudskiego przekazał prezes BGK Kancelarii Prezydenta RP reprezentowanej przez Podsekretarza Stanu Macieja Klimczaka. Gipsowy oryginał tego popiersia, wykonanego w 1916 r. przez wybitnego artystę rzeźbiarza Konstantego Laszczkę, został kilka lat temu zakupiony przez BGK. Bank zlecił wykonanie brązowych odlewów, które wedle reguł sztuki rzeźbiarskiej traktowane są jako oryginały. Jeden z nich stanął w siedzibie banku, nawiązując do przedwojennej obecności w tych murach pomnika marszałka innego autora, drugi zaś został przekazany Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Idea przekazania Prezydentowi RP tego właśnie popiersia wzięła się z faktu, że odlany z brązu wizerunek Józefa Piłsudskiego dłuta Konstantego Laszczki jest identyczny z tym, który stanął po śmierci Marszałka Piłsudskiego w kolumnadzie Belwederu. Popiersie ma szczególną cechę – znajduje się na nim podpis Józefa Piłsudskiego, złożony na gipsowym pierwowzorze po zakończeniu przez artystę pracy nad rzeźbą. Podpis ten, według autora popiersia, był wyrazem zadowolenia Józefa Piłsudskiego ze swojego wizerunku, rodzajem certyfikatu satysfakcji z wykonanej przez artystę pracy.
Podczas sesji pokazano również film „Miasto ruin” - pierwszą w Polsce cyfrową rekonstrukcję miasta zniszczonego podczas II wojny światowej, zrealizowaną na zlecenie Muzeum Powstania Warszawskiego w 2010 r. Ten film to ponad pięć minut symulacji lotu „Liberatora” nad zniszczoną i wyludnioną Warszawą z 1945 roku. Obraz w sugestywny sposób oddaje grozę i skalę zniszczeń stolicy po II wojnie światowej.
{jumi [*7]}