środa, maj 01, 2024
Follow Us
piątek, 28 wrzesień 2012 10:43

Zachęta wspomina Galerię Akumulatory 2

Napisane przez Tadeusz Bikk
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Flux Sport Flux Festival 1977 Flux Sport Flux Festival 1977 fot. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

Galeria Akumulatory 2 robiła swoje wbrew geopolitycznym podziałom, była miejscem spotkania twórców ze Wschodu i Zachodu. O jednym z ważniejszych miejsc konceptualizacji sztuki w latach 70. w Polsce przypomina warszawska Zachęta wystawą „Nieprzekupne oko. Akumulatory 2, 1972-1990". 

Przez 18 lat Galeria Akumulatory 2 była przestrzenią, gdzie prezentowano twórczość awangardowych artystów z całego świata. Choć to jeden z najważniejsyzch punktów na mapie artystycznej tamtych czasów, to dziś historia galerii jest mało znana. A przecież miały tam miejsce ważne dyskusje, intrygujące wystawy i debaty.
Początki galerii wiążą się z ideą SIECI (NET), którą sformułowali Jarosław Kozłowski i Andrzej Kostołowski. Do ok. 350 artystów i krytyków z Polski i zagranicy wysłano manifest zapraszający do współpracy i wymiany idei. Artyści chcieli stworzyć miejsce antyinstytucjonalne, wymykające się kontroli SIECI. I choć spotykały ich za to represje ze strony ówczesnych władz, to i tak w 1972 roku w Poznaniu powstała Galeria Akumulatory 2. To tam krzyżowały się różne idei i sprzeczne postawy, tam dyskutowano o sposobach funkcjonowania sztuki. Galeria wystawiała prace twórców związanych ze sztuką konceptualną, minimal artem, land artem, mail artem, artystów z kręgu Fluxusu. Organizowano tam też działania na pograniczu sztuk wizualnych, muzyki i literatury. W latach 70. podejmowano polemiki z modernistycznymi mitami i redefiniowano pojęcie sztuki, jej języka i kontekstów. W galerii można było zobaczyć prace twórców z Polski – np. Wojciecha Bruszewskiego, Włodzimierza Borowskiego, Andrzeja Dłużniewskiego, Andrzeja Partuma, Jerzego Rosołowicza i Krzysztofa Wodiczko. Działali tam też artyści zagraniczni, jak choćby Douglas Huebler, Dick Higgins, Joan Jonas, László Lakner, Richard Long, Peter Stembera, Endre Tót, Lawrence Weiner czy Emmett Williams.
Galeria nie miała zaplecza instytucjonalnego i często zmieniała miejsce pokazów i różnego rodzaju wydarzeń. Artyści nigdy nie byli zobligowani jakimkolwiek programem. Przez 18 lat galeria prowadzona i w dużej mierze finansowana przez Jarosława Kozłowskiego była miejscem blisko 200 prezentacji.
Wystawa w Zachęcie przypomina historię galerii. Znajdziemy tu wybór prac prezentowanych w Galerii Akumulatory 2, rekonstrukcje projektów realizowanych w tym miejscu, a także archiwalne druki, nagrania i fotografie z wydarzeń, które odbywały się w galerii.
Ekspozycja daje widzom szansę odkrycia awangardowych działań artystycznych poza oficjalnym obiegiem sztuki w latach 70. Możemy więc przekonać się, jak można było realizować własne pomysły i niepopularne idee w czasie realnego socjalizmu. Wystawie towarzyszy publikacja dotycząca działań artystycznych z lat 70.
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki znajduje się na pl. Małachowskiego 3 w Warszawie. Wystawę „Nieprzekupne oko. Akumulatory 2, 1972-1990" będzie można oglądać do 18 listopada 2012 roku.

{jumi [*7]}

a