wtorek, kwiecień 30, 2024
Follow Us
poniedziałek, 31 grudzień 2012 12:00

Samolot na baterie Wyróżniony

Napisane przez as
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Wizualizacja samolotu SUGAR Volt Wizualizacja samolotu SUGAR Volt fot. boeing.com

Czy wysokooktanowe paliwo samolotowe jest niezbędne, aby utrzymać się w powietrzu? Specjaliści z Boeinga pracują nad systemem, który pozwoli ich samolotom na wykorzystanie przynajmniej w części wypadków energii elektrycznej.

 

- Podczas jednej z konferencji dotyczących zaawansowanych technologii samolotowych, ktoś wstał i spytał się „Co z elektrycznymi samolotami?”. Sala wybuchła śmiechem – wspomina Marty Bradley z Boeing Research & Technology – To było pięć lat temu. Postanowiliśmy potraktować to jako wyzwanie i zapytaliśmy siebie samych: czy jesteśmy w stanie stworzyć samolot z funkcjonalnymi bateriami i silnikiem elektrycznym?

Tak powstał projekt SUGAR – Subsonic Ultra Green Aircraft Research. Nazwa sugeruje dwie rzeczy: po pierwsze, opracowywany model miał być zielony, a więc emitować mniej dwutlenku węgla i tlenku azotu niż obecnie eksploatowane maszyny; po drugie, będzie latał z prędkością mniejszą od prędkości dźwięku. Teraz możemy powiedzieć więcej: samolot z hybrydowym silnikiem będzie miał dużo szerszy rozstaw skrzydeł i może wejść do produkcji już za 20 lat. Boeing przedstawił najnowsze dziecko swoich think-tanków: samolot SUGAR Volt.

Dokładny moment wprowadzenia zielonych rozwiązań do samolotów trudno jest określić, ponieważ nie wiadomo, jak w następnych latach będą się rozwijać wymagane technologie. Jednak firma produkująca Jumbo Jety nie jest samotna w swoich poszukiwaniach mniej szkodliwych i bardziej wydajnych rozwiązań. Już w przeciągu kilku lat izraelskie linie El Al chcą wprowadzić elektryczne silniki, którymi piloci będą mogli się posłużyć podczas kołowania na lotnisku.

 

{jumi [*7]}

a