poniedziałek, maj 13, 2024
Follow Us
poniedziałek, 18 czerwiec 2012 15:12

Od e-learningu do coachingu Wyróżniony

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Od e-learningu do coachingu Fot. Polkomtel Sp. z o.o.

 

Z Łukaszem Krzeskim, Kierownikiem Zespołu Promocji i Public Relations Polkomtel sp. z o.o. rozmawia Maciej Pawlak.

 

Jakie były najważniejsze elementy polityki pracowniczej oraz szeroko pojętych działań z zakresu CSR podejmowanych przez zarząd Polkomtela, dzięki którym wasza firma zdobyła w 2010 r. tytuł „Pracodawca Godny Zaufania"?

Przyznanie tytułu „Pracodawca Godny Zaufania” to jedna z licznych nagród  dla Polkomtel jako pracodawcy. Jest to obiektywne potwierdzenie standardów, według których pracujemy i komunikat dla naszych pracowników, rynku pracy ale także klientów. W tych standardach leżą partnerskie relacje z pracownikami. W polityce personalnej podstawą na co dzień jest polityka „otwartych drzwi” na poziomie relacji kierownik-pracownik. Narzędziami wspierającymi ten dialog są badania ankietowe np. oceny 360 czy cykliczne ankietowe badanie opinii wszystkich naszych pracowników. W wybranych obszarach organizacji funkcjonują także inne, np. już w 2001 r. powstał Program „Sugestie” w Obszarze Kompleksowej Obsługi Klienta.

W ten sposób uwzględniamy we wzajemnych relacjach wzajemne oczekiwania, ale także tak rodzą się inicjatywy, które wpływają na kształt naszej oferty jako pracodawcy. Wychodzimy tym samym ponad szablonową propozycję w postaci telefonu komórkowego, opieki medycznej, grupowego ubezpieczenia na życie czy firmowych imprez okolicznościowych. Przykładem jest funkcjonowanie blisko dwudziestu sekcji sportowych i grup zainteresowań powołanych przez pracowników i współfinansowanych przez Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Niesamowicie cenną inicjatywą oddolną jest także dzielenie się wiedzą między pracownikami np. w ramach. Klubu Menedżera.

Oczywiście inwestujemy w pracowników poprzez szkolenia w różnorodnych formach od e-learning, przez szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne do bardzo elitarnych form: coachingu i mentoringu. W 2008 r. Polkomtel uruchomił Program Talentów Pionu Operacyjnego. Program mający na celu utrzymanie pracowników z wysokim potencjałem rozwojowym poprzez ich identyfikację oraz określenie i realizację indywidualnych planów rozwoju. W kolejnych latach realizowaliśmy programy dedykowane kadrze menedżerskiej i eksperckiej, technicznej. Bogata oferta rozwojowa i szkoleniowa realizowana jest nie tylko przy udziale własnych środków Polkomtel. W okresie, o którym mówimy realizowaliśmy dwa duże programy szkoleniowe współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Polkomtel stara się wspierać młode mamy w bezstresowym powrocie do pracy po urlopach macierzyńskich/wychowawczych  Aby ułatwić pogodzenie pracy zawodowej z wychowywaniem dziecka za zgodą przełożonego można dostosować godziny pracy do swoich potrzeb i np. zaczynać pracę wcześnie rano, aby szybciej wrócić do dziecka. W innych przypadkach, za obopólną zgodą pracownika i przełożonego, jest możliwa praca zdalna czyli tzw. telepraca.

 

Co się zmieniło w podejściu do polityki CSR wobec wszystkich interesariuszy Polkomtela od czasu otrzymania tytułu „Pracodawca Godny Zaufania”?

Prowadzona przez Polkomtel polityka z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu nie uległa zmianie. Działania, za które firma uzyskała wyróżnienie są w większości przypadków kontynuowane. Tak jak w poprzednich latach staramy się dbać o bardzo dobre relacje ze wszystkimi naszymi interesariuszami. Polkomtel podejmuje wciąż nowe inicjatywy z dziedziny CSR, mające na celu budowanie lojalności pracowników wobec firmy i podnoszenie ich zaangażowania. Prowadzimy również szereg działań mających na celu zwiększenie satysfakcji swoich klientów, a jak pokazują badania coraz większa grupa konsumentów zwraca uwagę na przestrzeganie zasad społecznej odpowiedzialności oraz ogólną reputację firmy. W naszej polityce CSR stawiamy przede wszystkim na innowacyjność oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii. Aktualnie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami bazującymi na najnowszych rozwiązaniach mobilnych, które w założeniu mają służyć zwiększeniu efektywności projektów realizowanych przez organizacje pożytku publicznego. Przykładem zrealizowanej akcji, w której nowoczesne technologie służą zmianie społecznej, jest nasza współpraca z Amnesty International. Rokrocznie w okresie wakacji organizacja wyrusza w trasę po największych festiwalach muzycznych w kraju, w trakcie której prowadzone są działania związane z edukacją w zakresie przestrzegania praw człowieka. Plus jako partner technologiczny przedsięwzięcia dostarczał organizacji sprzęt komputerowy wraz z dostępem do mobilnego Internetu, dzięki czemu jego uczestnicy mogli być cały czas online.

 

Jak na co dzień pogodzić podstawowy cel każdej firmy - przynoszenie jej zysku - z dbałością o rozwiązania korzystne dla otoczenia społecznego w przypadku Polkomtela?

Działania o tym charakterze bezpośrednio przekładają się na korzyści dla firmy, czyli dobre postrzeganie  marki przez konsumentów oraz pozytywny wpływ na tzw.  brand equity. Jak wykazują badania, marka Plus jest pozytywnie odbierana i chętnie wybierana przez konsumentów, którzy doceniają zaangażowanie operatora w wartościowe projekty z zakresu CSR. Realizując projekty CSR często zyskujemy również pozytywne referencje, które pomagają nam we współpracy z naszymi klientami biznesowymi. Dodatkowo, doświadczenia zebrane przy realizacji  projektów CSR pomagają również rozwijać nowe produkty i usługi oferowane później na zasadach komercyjnych.

Ostatnim bardzo istotnym elementem biznesowego są efekty finansowe wynikające z generowanych oszczędności. Doskonałą ilustracją są tutaj działania związane z ekologią, wiele ze zrealizowanych w Plusie projektów o tym charakterze przyniosło wymierne efekty w postaci zmniejszenia zużycia energii oraz innych zasobów, co bezpośrednio przełożyło się na lepsze wyniki finansowe firmy.

{jumi [*9]}

 

a