środa, maj 15, 2024
Follow Us
×

Ostrzeżenie

JFolder::pliki: Ścieżka nie jest folderem. Ścieżka: /home/kur365/domains/kurier365.pl/public_html/images/23693.
×

Uwaga

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/23693
piątek, 22 kwiecień 2016 19:39

Warszawa: Targi Lato 2016 Wyróżniony

Napisane przez Cezary Rudziński
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Warszawa: Targi Lato 2016 Fot.: Cezary Rudziński

W Warszawie w piątek 22 kwietnia rozpoczęły się 21. Targi Lato 2016, które potrwają do niedzieli 24 bm. Towarzyszą im 5. Targi Produktów Tradycyjnych i Ekologicznych "Regionalia".

Pierwsze z nich, według założeń, gdy odbywały się jeszcze na terenach Akademii Wychowania Fizycznego na Bielanach, miały być - i przez wiele lat były - wielkim kiermaszem, na którym mieszkańcy stolicy i jej okolic mieli możność zapoznawać się z ofertami wypoczynku letniego, zarówno krajowego jak i zagranicznego, na nadchodzący sezon. I kupić, bądź umówić się w wybranym biurze podróży, aby to sfinalizować po targach, wczasy, wycieczkę czy wypoczynek w innej formie. Nierzadko po cenach bardzo atrakcyjnych.
Promowały się również, przede wszystkim krajowe, regiony i miejscowości wypoczynkowe, ale niejako na marginesie głównego nurtu imprezy. Z czasem, zwłaszcza po przeniesieniu Targów Lato do hal MTargi Polska na ul Marsa, proporcje zaczęły odwracać się. W br. nie spotkałem już w nich bardzo wielu biur podróży i firm turystycznych, które brały udział w imprezie kilka lat temu. Owszem, uczestniczą w nich nadal niektóre, można nadal zarówno poznać ich ofertę, jak i kupić wycieczkę lub skierowanie na urlop wypoczynkowy w kraju lub zagranicą, ale dominują stoiska promujące regiony kraju, miasta i gminy oraz inne miejscowości.
Przy czym robią to w sposób podobny, jak na tradycyjnych targach turystycznych. Przeważnie z mnóstwem bezpłatnych publikacji drukowanych, z ciekawymi imprezami, prezentacjami sztuki i twórczości ludowej itp. Ale jest to w gruncie rzeczy znacznie uboższy, głównie krajowy, wariant dorocznych jesiennych TT Warsaw. W br. uwagę zwracały m.in. duże stoiska Mazowsza, które jest Regionem Partnerskim, Śląska, Małopolski i Podkarpacia. Zauważyłem również udaną prezentację Cieszyna, Lubelszczyzny i Suwalszczyzny, Łeby, Malborka, Radomia i paru innych miejscowości.

{gallery}23693{/gallery}
Oprócz nich nazwami, niekiedy intrygującymi, np. „Baśniowy Szlak", „Baśniowy Zakatek w Guzowym Piecu", „Wóz Zapomnianych Wojów", czy „Hity turystyki wiejskiej", uwagę starają się przyciągnąć mniej znane miejscowości, gminy, czy stowarzyszenia gospodyń poszczególnych wsi zabiegających o turystów. Z zagranicy swoje atrakcje promuje m.in. Litwa i tradycyjnie już jej uzdrowisko Druskienniki oraz łotewska Łatgalia. Są przedstawicielstwa turystyki Chorwacji, Republiki Dominikańskiej i Kuby. Stoiska krajowe starają się wzbogacić ofertę np. pokazami wyrobu naczyń glinianych na kole garncarskim, wyrobami bednarskimi, a także licznymi ciekawostkami.
Swoją ofertę przedstawiają również organizatorzy aktywnego spędzania czasu, m.in. na wodzie z prezentacją jachtów, hotele, pensjonaty, szlaki turystyczne, a także pojedyncz sanatoria, karczmy, muzea i przewoźnicy. Ponadto gospodarstwa agroturystyczne, a nawet jakaś bacówka i młyn. Obecne są przedstawicielstwa organizacji turystycznych: PTTK, Izb turystycznych, Federacji Turystyki Wiejskiej, a także prasy i wydawnictw literatury turystycznej. Targom towarzyszą spotkania branżowe. Pierwszego dnia odbyły się trzy. Konferencja Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej na temat „Dobre praktyki w promocji dziedzictwa kulturowego Mazowsza". Konferencja „Kondycja biur podróży i rynek turystyki wyjazdowej w przeddzień sezonu turystycznego".
I debata magazynu Rynek Turystyczny p.t. „12 zł za godzinę, czyli ile zarabia się w turystyce". Dla wystawców zorganizowano konkursy na najbardziej profesjonalne stoiska polskie i zagraniczne, w których nagrodą jest statuetka „Kryształowe Słońce". Natomiast Polska Organizacja Turystyczna oraz MT Targi Polska wybiorą najlepszą ofertę polskiego regionu. Głos mieć będą również zwiedzający. W konkursie „Hit Lata" wybiorą najciekawszą propozycję tych targów. W programie są też m.in. pokazy akrobacji rowerowych, sztuczek iluzjonistycznych, kurs ratownictwa wodnego, jak również spotkania z podróżnikami. Więcej informacji na ten temat znaleźć można na stronie: www.targilato.pl.
Targi "Regionalia" wypełniają jedną z dwu hal wystawowych. I w niej są, ale mniej liczne, stoiska regionów, ale przede wszystkim poszczególnych firm. Piekarni, cukierni, wędliniarni, mleczarni, pasiek, browarów, winnic, lodziarni, firm cateringowych, producentów nalewek, a także napojów bezalkoholowych. I, oczywiście, firm handlowych różnych branż, także obwoźnych. Kupić można, w dużym wyborze, pieczywo i wyroby cukiernicze, wędliniarskie, mleczarskie, ryby wędzone i w konserwach, przyprawy itp. Niestety, wielu wystawców nadal przyjeżdża na te targi z przekonaniem, że warszawiacy są tak bogaci, że kupią wszystko i za każdą cenę, zwłaszcza jeżeli np. artykuły żywnościowe mają etykietkę regionalnych lub ekologicznych.
I życzą sobie cen wyższych za analogiczne produkty, niż sprzedawane w stołecznych halach handlowych czy na bazarach, jarmarkach śniadaniowych itp. Zainteresowanie kupnem – poza degustacjami proponowanymi przez niektórych wystawców – było więc, przynajmniej pierwszego dnia targów, bardzo umiarkowane. Hala targów przypomina zresztą w większości miejsc fragmenty normalnych hal targowych z artykułami spożywczymi. Wśród nie wciśnięto stoiska z biżuterią z kamieni naturalnych i sztucznych, wyrobami z drewna i metalu, a nawet firankami i odzieżą z daleka przypominającą tę ze „szmateksów", chociaż reklamowaną jako lniana. A także stoiska z kosmetykami i podobnymi artykułami. No i różnym „pamiątkarskim" badziewiem.
Poza godziną – dwiema zaraz po otwarciu targów, gdy było na nich dosyć tłoczno, głównie dzięki młodzieży ze szkół hotelarskich i turystycznych oraz ludziom, którzy skorzystali, że wstęp jest bezpłatny, i zbierali na stoiskach bezpłatne wydawnictwa i gadżety oraz pchali się tam, gdzie czymś częstowano, w halach tłumów nie zauważyłem. A obsługa wielu stoisk, zwłaszcza nie turystycznych i nie spożywczych, czekała aż ktoś zainteresuje się ich ofertą. W sobotę, kiedy targi czynne będą od godz. 10.00 do 18.00 i niedzielę do 16.00 powinno być tłoczniej. Patronat Honorowy nad Targami Lato 2016 sprawują: Witold Bańka – minister sportu i turystyki; Adam Struzik – Marszalek woj. mazowieckiego; Hanna Gronkiewicz-Waltz – prezydent m.st. Warszawy; Wojciech Fedyk – prezes POT i Paweł Niewiadomski – prezes PIT.

a