Jaworznicka velostrada będzie miała dwie jednokierunkowe jezdnie asfaltowe o szerokości 2,25 m każda. Pomiędzy nimi powstanie pas bruku rozdzielający obie jezdnie. Bezkolizyjna trasa została w znacznej części poprowadzona śladem zlikwidowanych przemysłowych linii kolejowych. Zostanie pokryta asfaltem, będzie w pełni oświetlona; na odcinku przebiegającym przez las ma to być oświetlenie wzbudzane ruchem. Wzdłuż jezdni dla rowerów zostanie zbudowany chodnik.
- Velostrada różni się od ścieżki rowerowej tym czym droga lokalna od autostrady - przede wszystkim jest bezkolizyjna, czyli krzyżuje się z drogami dla samochodów tylko na dwupoziomowych węzłach. W naszym przypadku powstaną dwie kładki - nad ul. Kolejową i al. Piłsudskiego oraz jeden tunel - pod Trasą Śródmiejską - tłumaczy Tomasz Tosza, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.
Budowę mostów rowerowych, o szerokości ponad 5 metrów i długości 32 i 39 metrów, a także tunelu o podobnej szerokości i długości ponad 14 metrów, miasto wydzieliło do osobnej części zamówienia. Powinno ono zostać zrealizowane jeszcze w 2017 roku.
Budowa 3,5 km odcinka będzie kosztowała około 6 milionów złotych, większość środków to unijna dotacja w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Drugi odcinek Velostrady - znajdujący się już w budowie - połączy Centrum z dzielnicą Ciężkowice przez Jeziorki. Trzeci - to odcinek również w trakcie realizacji, łączący Centrum z dzielnicą Bory.
W ramach projektu zostanie przebudowany także Plac Górników, na tym terenie powstanie zadaszony i strzeżony parking dla rowerów. Na kompleksie przystanków Centrum powstaną nowe, komfortowe wiaty z zapleczem sanitarnym i punkt obsługi ruchu pasażerskiego. Parking pod Halą zostanie przebudowany na podziemny. Na koniec w mieście pojawi się 200 rowerów publicznych, które będzie można wypożyczać w 20 miejscach.
Więcej na: http://www.jaworzno.pl.