Przedstawione ostatnio przez Pocztę Polską kierunki strategiczne jej działalności do 2015 r. zakładają m.in. zbudowanie konkurencyjnej i rentownej Grupy Kapitałowej pocztowo-finansowo-logistycznej.
Ponadto firma zamierza w tym czasie osiągnąć trwałą rentowność, co pozwoli w przyszłości na upublicznienie spółki na giełdzie. Poczta planuje także skupić uwagę na klientach. Chce przy tym osiągnąć nową jakość sieci pocztowej. Jej placówki mają stanowić przyjazne centra pocztowo-finansowe. Zgodnie ze strategią do końca 2015 r. Poczta Polska podwoi przychody z usług paczkowych i logistycznych oraz zwielokrotni przychody z nowoczesnych usług finansowych. Dzięki temu utrzyma dotychczasowy poziom przychodów ogółem, mimo spadku na rynku listów i usług reklamowych. Jednocześnie firma chce systematycznie poprawiać wyniki, tak aby w 2015 r. osiągnąć około 270 mln zł zysku brutto. Planowany na 2015 r. współczynnik ROE (rentowności kapitału własnego) Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej ma wynieść 10 proc. w porównaniu z 3,8 proc. w 2010 r. - Kluczowe dla firmy będzie osiągnięcie stabilizacji finansowej i rentowności. Jest to ważne nie tylko dla bieżącej działalności, ale również ze względu na planowane upublicznienie spółki. Giełda to możliwość pozyskania kapitału na rozwój oraz motywacja do ciągłego doskonalenia i zwiększenia transparentności działania – mówi Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej
.
Poczta zaproponuje nowy model obsługi - przejście od urzędu pocztowego do punktów obsługi. To oznacza także krótszy czas załatwiania spraw w placówce. Zmienią się procesy wewnętrzne, w tym systemy motywacyjne dla pracowników sieci. Już dziś trwa pilotaż nowego sposobu wynagradzania listonoszy, który polega na wynagradzaniu za skuteczne doręczanie przesyłek. - Zmiany ułatwią klientom, szczególnie w dużych miastach, gdzie istnieje taka potrzeba, dostęp do naszej oferty poprzez strefy 24-godzinne. Pilotaż tego rozwiązania ruszy już od początku przyszłego roku – podkreśla Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej. W ramach strefy będzie funkcjonował bankomat, wpłatomat, kiosk pocztowy, miejsce odbioru listów rejestrowanych, małych paczek, itp. Klienci firmy czy Banku Pocztowego skorzystają w niej także ze skrytek pocztowych i internetu.
Tendencją na rynkach światowych jest zastępowanie spadających przychodów z tradycyjnych usług pocztowych przychodami z usług logistycznych czy bankowo-ubezpieczeniowych. Podobną drogą będzie także podążać Poczta, wykorzystując w znacznie większym stopniu niż do tej pory, potencjał spółek z Grupy Poczty Polskiej. Strategia zakłada wykorzystanie przede wszystkim potencjału Banku Pocztowego, Pocztowego Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych i OFE Pocztylion.
{jumi [*9]}