Triumf baroku. Arcydzieła z Cento, Rzymu i kolekcji polskich ma na celu zapoznanie szerokiej publiczności z rozmaitymi obliczami kultury baroku. Omawianie dzieł plastycznych wzbogacą elementy teatralne, muzyka, taniec, a nawet moda epoki. W listopadzie odbędą się m.in. koncerty muzyki barokowej, tradycyjne już wykłady niedzielne, spotkania i wykłady czwartkowe oraz rodzinne barokowe niedziele.
Tessa Capponi-Borawska, wykładowczyni w Katedrze Italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pisarka i dziennikarka przybliży słuchaczom historię kolekcji dzieł rodziny Capponi już 7 listopada. Szczegółowy program obejmujący wydarzenia do lutego 2014 r. znajduje się na stronie internetowej Muzeum: www.mnw.art.pl (Dział Edukacja).
KONCERTY MUZYKI BAROKOWEJ
Dolcissimo Sospiro - 6 listopada 2013 / środa / godz. 19 / wstęp wolny
Arie i madrygały na głos solo Claudio Monteverdiego i Giulio Cacciniego oraz symfonie, toccaty, tańce i fantazje różnych słynnych autorów.
Accademia Strumentale Italiana pod kierunkiem Alberta Rasiego
Accademia Strumentale Italiana została założona przez Patrizię Marisaldi i Alberta Rasiego, którzy pragnęli wskrzesić atmosferę słynnej starożytnej akademii. Repertuar zespołu koncentruje się na muzyce wokalnej i instrumentalnej renesansu i baroku. Accademia działa w różnych składach – od tria po orkiestrę kameralną; jej koncerty cieszą się wielkim uznaniem krytyków i publiczności. W Muzeum Narodowym w Warszawie wystąpią: Elena Bertuzzi (sopran), Alberto Rasi (viola da gamba) i Marco Vincenzi (klawesyn). Accademia Strumentale Italiana występowała na wielu europejskich festiwalach. W Polsce gościła dwukrotnie: w Poznaniu na Festiwalu Barokowych Smyczków i Strun oraz we Wrocławiu na Festiwalu Trzech Baroków.
Tańce i sonaty wokół Guercina - 16 listopada 2013 / sobota / godz. 19 / wstęp wolny
Duet Arparla tworzą skrzypek Davide Monti i harfistka Maria Christina Cleary.
Jak sami twierdzą, zespół powstał, by „rozmawiać z muzyką" – w tym przypadku wykorzystując delikatne, wyrafinowane dźwięki harfy oraz ekspresyjną barwę skrzypiec. Repertuar duetu koncentruje się na dwóch okresach w dziejach muzyki – na wczesnym baroku oraz na przełomie klasycyzmu i romantyzmu. Podczas występów w wielu krajach świata Arparla zdobyła serca publiczności i zebrała entuzjastyczne recenzje.
WYKŁADY I SPOTKANIA CZWARTKOWE
„Herkules i Atlas, dwa obrazy Guercina z kolekcji rodziny Capponich" – wykład czwartkowy - 7 listopada / godz. 18
Tessa Capponi-Borawska - wykładowczyni w Katedrze Italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pisarka i dziennikarka
Wykład będzie próbą zaprezentowania dwóch wyjątkowych dzieł Guercina w kontekście historyczno‑politycznym, w którym powstały, oraz opowieścią o kolekcji dzieł rodziny Capponi.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 min.
„Dewocyjna poezja wizualna epoki baroku" – wykład czwartkowy - dr Piotr Rypson - zastępca dyrektora MNW ds. naukowych - 14 listopada / godz. 18
Wykład prezentuje mało znaną twórczość słowno-wizualną, w której mamy do czynienia z łączeniem słowa z bogactwem form ikonograficznych – wiersze w kształcie krzyża, utwory będące obrazem słońca i gwiazd, zwierząt, elementów architektonicznych itd.
sala kinowa / wstęp wolny / ok. 75 min.
„W poszukiwaniu XVII-wiecznych tkanin w obrazach Guercina" – spotkanie na wystawie - 21 listopada / czwartek / godz. 18
Monika Janisz - adiunkt w Kolekcji Tkanin w Zbiorach Sztuki Zdobniczej MNW. Zajmuje się tkaninami europejskimi, ze szczególnym uwzględnieniem tapiserii i haftów XVI-XVIII wieku.
Obrazy Guercina niezwykle rzadko stanowią ilustrację opracowań dotyczących historii tkanin lub ubiorów. Czy jednak wśród draperii i szat, w które odziane są malowane przez Guercina postacie, można odnaleźć przykłady XVII-wiecznych tkanin i ubiorów? W jakim stopniu odzwierciedlają one różnorodność i wyrafinowaną urodę ówczesnych tekstyliów? Obowiązuje bilet wstępu na wystawę.
„Guercino oczami Włocha" – spotkanie na wystawie - 28 listopada / czwartek / godz. 18
Roberto Privitera - radca prawny, kierownik Centrum Prawa Włoskiego i Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, pasjonat i kolekcjoner sztuki
Kariera Giovanniego Francesca Barbieriego dowodzi, że nawet pokaźna wada wzroku (przydomek Guercino tłumaczy się z włoskiego jako 'zezowaty') nie jest w stanie przekreślić szans na bujny rozwój talentu malarskiego. Mistrz z Cento, który stworzył głośną w swoim czasie szkołę rysunkową i malarską, doskonalił swoje umiejętności studiując dokonania poprzedników, m.in. Tycjana, Veronesego, Caravaggia, oraz współczesnych, takich jak L. Carracci i G. Reni. Przez cały okres działalności twórczej rozwijał, doskonalił i zmieniał własny styl i warsztat. Obowiązuje bilet wstępu na wystawę.
{jumi [*7]}