niedziela, maj 12, 2024
Follow Us
poniedziałek, 25 styczeń 2010 15:28

Dworzec Centralny w nowej szacie

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Dworzec Centralny w nowej szacie Dworzec Centralny w nowej szacie PKP SA
Ukończony został projekt I etapu procesu przemian dworca Warszawa Centralna, wykonany na zlecenie PKP przez Towarzystwo Projektowe G. Niwiński, J. Porębski. Przemiany obejmą zarówno aspekt estetyczny, jak i funkcjonalny obiektu.
Obecnie przygotowywana jest dokumentacja do wyboru wykonawcy – przetarg ogłoszony zostanie w I kwartale br.  Prace zakończą się w pierwszej połowie 2012 r. PKP prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat. Szacowana wartość prac na Dworcu Centralnym wynosi ok. 22 mln zł. Modernizacja obiektu obejmie elewację hali głównej, zewnętrzne pasaże wokół hali głównej na poziomie 0, a także wszystkie ogólnodostępne przestrzenie wewnętrzne. Podniesiona zostanie estetyka Dworca Centralnego, a istniejąca przestrzeń zostanie odnowiona. Renowacji i konserwacji poddane zostaną jego elementy architektury. Przestrzeń Dworca Centralnego stanie się integralną częścią obszaru wielkomiejskiego, z rozwiniętymi funkcjami: pobytową (wygodne poczekalnie, miejsca odpoczynku), gastronomiczną (kawiarnie, food court), handlową (nowoczesny pasaż handlowy) oraz reprezentacyjną (punkt promocji miasta, informacja turystyczna i przestrzeń ekspozycyjna). Drugi etap przemian dworca rozpocznie się ogłoszeniem w 2010 r.  międzynarodowego dwuetapowego konkursu architektonicznego.

Polskie Koleje Państwowe prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na prawie czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 r. swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. PKP wydadzą w tym czasie na ten cel fundusze o wartości ponad 670 mln zł. Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (236 mln zł) , fundusze budżetu państwa (353 mln zł) , środki własne PKP (102 mln zł).

Więcej w tej kategorii: Żeby nie uschły »

a